Monday, December 17, 2012

Jumpa Dr & Scan Perut & FIBROID

Salam,

Masa buka buku merah minggu lepas tak jumpa doktor lagi. Jadi hari ni aku kena pergi ke klinik pasir mas untuk jumpa doktor, ambik darah dan scan kandungan.Temujanji pukul 8 tapi aku datang pukul 10.hihi..suka hati jer...

Sampai2 kat klinik aku dah confuse nak masuk pintu mana. Mana tak nya klinik ni besar lah jugak. Ada dalam 4-5 pintu. Satu2 pintu aku masuk. Rupa nya yang last sekali baru pintu pendaftaran. Naseb baik tanya kat adek kat luar , dia kata hujung sekali daftar.

Dalam 10 minit tunggu, aku terus di panggil masuk ke bilik 6 untuk ambil darah. Dalam hati kata

"Nebes pulak nak amik darah ni!"

Nurse pun panggil, di suruh hulur kan tangan, di tepuk2 nyer muka siku aku. Hmmm....terus lengan diikat dengan tali getah. Kapas kebas di sapu ke muka siku, terus jarum di cucuk...Adoiii...rasa mcm kena gigit semut..lepas tu tak terasa apa. Nampak darah seakan-akan berlumba-lumba nak masuk ke dalam picagari. Ada jugak yang terkeluar dari jarum berkumpul di tepi. Murah darah aku ni. Sekejap jer dah penuh picagari 5ml.

Nurse amik tester untuk HIV, dia seakan seperti
upt test. Darah di titik kan ke atas bulatan kecil yang pertama, dan air setitik ke atas bulatan kecil kedua. Lama-kelamaan pengukur bertukar warna. Aku tak tahu mcmana dia ukur tester tu. Tapi yang pasti nurse tu terus bulat kan NEGATIVE kat dalam result. :) Ni first time tgk nurse buat HIV test. Sebelum ni kat klinik lain di tak tunjuk depan patient. Selain dari HIV test, darah yg di ambil guna untuk check penyakit, jenis darah. Tu jer yang nurse bg tau hehehe.

Kemudian, buku merah di letak kembali dalam raga/bakul. Dalam 15 minit aku di panggil oleh Nurse/Sister. Sister kot sebab pakai baju biru. Sister ni baik...cakap pun lembut, dan selesa berbual dengan dia. Sekali sekala ada juga gelak ketawa..tapi aku tak ingat apa yang kami berdua bual kan. Cepat lupa lah aku ni. Banyak sangat makan semut. huahua.

Seterusnya, akhir sekali kena jumpa doktor. Yang jumpa doktor ni bilik dia yang depan sekali kat pintu masuk. Lama jugak lah tunggu dalam 40-45 minit. Sampai giliran aku, doktor suruh duduk. Nama doktor tu Suhana. Manis dan baik orang nya. Dia tanya "Sehat ke hari ni ?" . Aku jawab Alhamdulillah. Mula-mula tu mcm biasa jer. Dia nak pasti kan tarikh aku period bila n nak kira minggu ke berapa.

Lalu di suruh aku baring di atas katil untuk scan perut. Masa scan doktor cakap kecik lagi kandungan aku. Baru dalam 6 minggu. Tapi dia nampak sesuatu pula   di tepi rahim. Ada ketulan FIBROID. Aku terus tanya doktor

"Apa FIBROID tu?"

Sebenarnya aku mmg dah pernah dengar pasal tu tapi saja nak tanya doktor. Dok kata dia mcm ketulan. Tapi tak merbahaya. Dia ada lagi terangkan pasal fibroid, tapi aku tak ambil perhatian sebab rasa takut dah kuasai kepala dan fikiran.

Terus aku tanya " Habis tu nak kena buat macamana doktor?"

Dok jawab " Takper. Dia tak merbahaya. Walaupun dia adalah ketumbuhan tapi tak merbahaya"

Aku lega.....
Nanti nak kena buat research sikit tentang fibroid ni.

Doktor kata aku ni byk masalah:

1. Ada history diabetis masa pregnancy lepas.
2. Ni anak ke-lima (tak faham kenapa kalau anak dah 5  menjadi masalah)
3. Faktor umur. (aku baru 30tahun, masalah ke nak beranak anak ke 5 )
4. Unsured of EDD, sebab kandungan kecil lagi
5. Ada fibroid (ni kena repeat balik utk pasti kan)

Apa-apa pun next month kena datang semula untuk buat check up n scan. Juga tak lupa minum air gula ya!!!

TaTa TiTi TuTu !!






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.