Saturday, September 1, 2012

Seronok ke jadi WAHM???

Salam,

Mata tak mengantuk jadi boleh lah menulis sikit malam ni (dek kerana penangan air nescafe lah ni, mta ku tak dapat lelap)...hubby pulak main futsal tengah malam ni...jadi boleh tunggu dia sekali blk..then baru tido.

Secara officially nya today aku dah jadi seorang suri rumah sepenuh masa...kalau ikut kan my last day ialah pada 31st August...tapi ada byk cuti berlebih maka dapat lah berhenti awal sikit dan bercuti raya sakan dengan famili...hehe..my home sweet home now is at PASIR MAS KELANTAN.

Best sebenar nya jadi full time h/wife ni walaupun penat haha...jadual kerja ku bermula seperti aku bekerja dulu juga..maksud nyer memang kalau tak keje pun kena bgn awal jugak siap kan anak2 dan suami nak ke sekolah...urusan hanta ambil anak memang dah jadi tugas aku setiap hari.....tapi yg kelakar nye setiap hari pasti anak2 ku akan terlewat ke sekolah dek kerana nak mengangkut semua anak2 masuk ke kereta dan macam kerenah2 di buat nyer ..lebih2 lagi yg paling kecil tu....sambil aku nak kunci pintu mesti ada jer kerja yg dibuat nyer mcm buka air paip dan siram rumput liar yg memang dah subur di halaman rumah aku tu....adoiii pening kepala di buat nyer..nanti ada pulak sorang lagi terjerit kerana berebut nak menyiram juga...hmmmm.....mana tak lewat setiap hari. haha.

Lagi satu setiap hari pening memikir kan apa menu nak masak untuk anak2 dan suami bila diorang pulang dari sekolah nanti...bagi suami aku, aku tahu ulam, budu dan ikan tawar memang dah jadi feveret nye setiap hari...maka tak susah untuk di sedia cuma kena tambah sikit lagi lauk sebab anak2 tak makan ulam dgn budu mcm tu..hehe..jadi aku selalu masak tomyam campur..dan kadang mak mertua mesti akan suruh aku amik lauk kat umah dia untuk bawa balik....umah mak mertua dgn umah sewa ku tak jauh..lebih kurang 10 minit perjalanan shj. Dan sekolah anak2 pun berdekatan shj dgn umah mak...maka tak jadi masalah kalau nak singgah ke sana setiap kali.

Suami pulang lebih kurang dalam pukul 3 lebih ptg....kdg makan tghari terus kdg lepas asar baru mkn...dan rutin harian belah petang pasti akan berkunjung rumah mak mertua untuk riadah anak2 dan juga ibu bapa nyer sekali. Rasa tenang kalau dapat jejak kaki ke umah mak setiap petang, merehat kan minda lah katakan. Dengar celoteh mak dan jugak kakak dan adik ipar yg menggeli kan hati, boleh buat kan aku hilang rasa rindu terhadap mama dan abah di Shah alam. Di sana juga anak2 ku boleh berjumpa dengan sepupu2 mereka dan bermain bersama. Setiap petang boleh di katakan aku dan adik beradik ipar akan bertandang ke umah mak..walaupun tak semua tapi ada lah sorang dua yg selalu ke sana juga. Di sebab kan mereka juga bekerja, maka anak2 yg bersekolah akan di tumpang kan dahulu di umah mak sebelum pulang dari bekerja.

Rutin malam, anak2 wajib mengaji terlebih dahulu sebelum apa2. Selalu aku yang mengajar, sebab suami dah penat bekerja seharian, jadi aku ambil alih tugas mengaja lah pulak. (hubby boring dah seharian dok ngajar budak kat sekolah kan). Kadang2 anak2 sempat makan, kadang2 tak sempat sebab tertidur kepenatan. Tapi aku akan periksa buku2 mereka kalau ada kerja yang tak siap, jadi esok pagi2 aku akan ambil kesempatan masa sebelum ke sekolah untuk bagi tahu mereka adakah kerja perlu di siapkan..kalau ya aku akan suruh siapkan dulu sebelum hantar mereka ke sekolah.

Waktu tidur ku tidak lah terlalu lewat, secara purata aku tido pukul 12 malam...tapi aku seboleh akan cuba bereskan dulu kerja rumah yg tergendala especially pinggan mangkuk yg ada di sinki perlu di bereskan dulu supaya esok tak rasa frust untuk bersilat kat dapur..hehehe...kalau kain baju tu mmg lambat sikit nk beres sebab air guna pam jadi tak dapat nak cuci malam masa tido..nanti membazir elektrik sebab pam terpasang sepanjang masa. Lantai yg melekit kalau sempat dan tak penat aku akan mop waktu malam juga supaya esok tak perlu mop lagi. Tapi kalau ada anak kecik ni memang satu hari mop ada lah 2-3 kali sebab diorang suka sgt makan nasi nak bawah dan bersepah butir nasi tu...hehehe...

Apa lagi rutin harian ku..hmmm...nanti kita cerita lagi ya... Selamat Malam.






4 comments:

Anonymous said...

keje u adalah yang semulia-mulia kerja di dunia ni...

Selamat hari raya

adianiez AIDA said...

aida memang suka jadi SAHM or WAHM. yg penting, at home! but, pe kan daya, kena keje...

Farah Ikin said...

Hi Fitri Senin...ya suri rumah adalah keje yg mulia..saya syukur sebab dapat peluang ni..

Selamat Hari Raya juga!

Farah Ikin said...

aida...seronok kan jadi WAHM!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.