Thursday, April 5, 2012

remove blog header and i learn how to center blog title

salam to all....

Sekarang aku sedang menunggu aku punyer new blog design template siap. Aku tempah daripada KraftyPalete. Boleh pergi ke link kalau nak tengok hasil kerja beliau. As for me aku sangat suka hasil kerja beliau. Jatuh cinta pandang pertama kata orang tu... T_______T.

since header aku yang lama tu dok papar gambar anak2 ku masa diorang kecik, jadi aku pun remove lah header tu. Aku soh Ida (from KraftyPalete's owner) create a new header. Gambar2 yang aku bagi pada Ida tu semua aku main rembat jer dalam hardisk mana yang ada. Hopefully ida boleh create header yang cun dan meletoppp yekk...hehee

So after remove header...kat atas blog tu jadi blank jerrr...Maka aku pun lah letak tag line aku sendiri yang terus keluar dari otak ni...tapi at first the header blog title to jadi ke tepi belah kiri...puas aku edit html tu nak bagi dok kat tengah...

Untuk cepat malas nak fikir edit2..aku pun google jer...(ada teknologi masih lagi nak pening kan kepala kannnn)...lalu terjumpa lah satu discussion group ni

++++++++++++++++++
Letak kan code di bawah pada CSS code anda. Tolong ingat untuk back up template anda terlebih dahulu. In case kalau CSS code anda tak menjadi.(telah di alih bahasa kepada bahasa yang mudah di  fahami. i refer to this link.

header
{
 text-align:center;
 position:relative ;
}
++++++++++++++++++

Sebagai contoh yang aku dah buat. Sila klik picture untuk tumbesaran yg lebih besar (betul ke ayat ni):


Yang ni sebelum add CSS code. Lihat betul2..tagline aku "pena di alam maya" yang aku highlight kotak merah jadi ke sebelah kiri page kan...dan lebih teruk lagi ia terlindung dgn button The cutest blog on the Block. Tak ke cacat kan pemandangan anda semua. :)

After add CSS code. Kan lebih cantik.Baru lah sodap mata ni memandang. Pada yang tak tau nak gi mcmana ke Add CSS code leh refer to this link. . Kita boleh jarak kan header title tu ikut suka kati kita. Cuma edit CSS code contoh :


header{
 text
-align:center !important;
 position
:relative;
 left
: 130px;
}

Kita boleh edit berapa px yang kita nak title tu supaya move either left lebih or right lebih. anda akan nampak perubahan serta merta pada layout review bila buat perubahan px.

Ilmu yang sangat berguna bg aku..dah harap pada orang lain.

2 comments:

MAK TEH said...

rajinnye mengemas rumah...mak teh pong nak join sekaki la.dah seminggu mkn shaklee ada perubahan?mak teh dok mkn transfer factor tu...best...cuba la kin

Farah Ikin said...

tgh rajin tu yg kemas2 sikit.seminggu mkn shaklee masih xde perubahan.cuma kurang sembelit.yg mak teh mkn tu shaklee jugak ke.kalau best nak jugak try.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.